34. repríza sladkobolného operního příběhu Romeo a Julie (Roméo et Juliette) od Charlese Gounoda v budově Státní opery Praha přinesla několik zajímavých debutů, v první řadě v titulní mužské roli, ve které se poprvé divákům představil sólista ND Praha Petr Nekoranec.

V inscenaci z roku 2016 se za dirigentským pultem zatím postupně vystřídali Marco Guidarini a Richard Hein, Juliemi byly Kateřina Kněžíková, Jana Šrejma Kačírková. Současná Jana Sibera do inscenace vstoupila v roce 2018. Veronským milencem byl premiérový Aleš Briscein, Martin Šrejma a Kuynhho Kim.

Novou sérii představení řídil nový Hudební ředitel Státní opery Andrij Jurkevyč, který Orchestr Státní opery vedl zkušenou a citlivou rukou, nicméně jeho stylu dirigování chyběly větší, gradace a tah, které by si dokonalá interpretace Gounoda přece jen zasloužila. Ve sborových scénách jím řízený orchestr „utíkal“ rychlým tempem a zpěváci, vyslovující francouzský text, mu prostě nestačili. Nicméně celkově to byl  od Jurkevyče vcelku slušný výkon, ale trochu vlažný a nikoliv dechberoucí.

Tenorista Petr Nekoranec vkročil nastudováním role Romea do repertoáru, který velmi vyhovuje jeho pěveckým předpokladům, jak už prokázal mj. dobrou pěveckou dispozicí při vzniku supraphonského recitálu právě věnovanému francouzským áriím. Nekoranec má velmi pěknou francouzskou dikci a jeho celková interpretace vyniká především obeznámeností se specifickým stylem této hudby. Pro roli mladičkého milence má příkladnou physique du rôle, na jevišti se přirozeně pohybuje a způsobem hereckého vytváření své role si rozhodně umí podmanit své publikum. Po počátečním pěveckém zaváhání (způsobeným zřejmě nervozitou z debutu) se prozpíval k úctyhodnému výkonu, ve kterém zaujala příjemně mužně znějící střední poloha. Bohužel jeho vysoké tóny stále nemají potřebnou zvučnost, pokud jsou vůbec slyšitelné, zní ploše a jsou tvořeny s nepřeslechnutelnou námahou. Jana Sibera předvádí v Julii pěvecky krásně propracovanou postavu, styl francouzských lyrických hrdinek (Julie, Manon) velmi sluší jejímu hlasu a způsobu zpívání. Opět stylovost, nádherné frázování a opravdu obdivuhodně výborná (velmi náročná) francouzská dikce jsou hlavními atributy její kreace. Její dvě velké árie: „Je Veux Vivre“ a „Amour ranime mon courage“ se staly vrcholným zážitkem středečního večera. Je možná vinou režie, že určité jevištní postupy, včetně kostýmů a líčení nebyly přizpůsobeny fyzickému typu Sibery, která přece jenom vedle chlapeckého Nekorance působí trochu matrónovitě. Ona sama naplňuje i herecky svoji roli citlivě a s vysokou dávkou profesionality.

Dalšími debutanty představení 18. ledna roku 2023 byla skvělá mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir (Stéphano) v malé, ale výrazné a rozpohybované kalhotkové postavě, Lukáš Bařák jako Merkutio předvedl krásný, už dramatičtěji znějící hlas, ale ne úplně vhodný pro tuto postavu určenou pro lyrický baryton. Daniel Matoušek byl sympatickým Tybaltem.

Za ozdobu představení nelze zrovna považovaly výkony tří basistů: Miloš Horák (poprvé jako Kapulet), Vévoda Ivo Hrachovce a Bratr Lorenzo Romana Vocela čistě vokálně obstáli, ale zpívali spíše jednotlivé tóny, než aby se ponořili do hloubky francouzské textu a stylu hudby a skutečně je intepretovali. Sylva Čmugrová standardně odvedla roli Juliiny chůvy Gertrudy. I na relativně malé ploše výstupů se Martinu Matouškovi podařil vykreslit zajímavý portrét Gregoria.

Inscenace slovenské režisérky Slávy Doubnerové, která se po Romeovi ještě představila v ND produkcí Výletů páně Broučka v sezóně 2017/2018 a Lolitou ( 2018/2020), nadčasový příběh přenáší do prostředí současného hotelu Verona, což ve své podstatě neruší hudební produkci ani vizuální obraz díla, ale žádný zásadní nový pohled na milenecký příběh také nepřináší. Obtěžující jsou časté (ale vlastně nic nového nepřinášející) přestavby, úplně mimo libreto je závěrečná scéna v hrobce, inscenovaná v nemocničním pokoji, přestože je Julie mrtvá.

Celkově příjemný večer ve Státní opeře s vynikajicí Julií!

Charles Gounod – Roméo et Juliette (Romeo a Julie), ND Praha, uvedeno ve Státní opeře dne 18. ledna 2023

Jana Sibera (Juliette) a Petr Nekoranec (Roméo) © Zdeněk Sokol
Zleva: P. Nekoranec, L. Bařák, A. Eiríksdóttir a J.Ondřáček © Z. Sokol
Jana Sibera (Juliette), Petr Nekoranec (Roméo) a R. Vocel (Lorenzo)© Zdeněk Sokol