Z našich čtenářů asi zatím málokdo zná hudební festival Heidenheimské operní slavnosti (Opernfestspiele Heidenheim (OH!), který se postupně probojovává do pozice nevýraznějších letních hudebních festivalů v Evropě po boku renomovaných kulturních stánků v Mnichově, Bayreuthu, Salcburku apod. Slavnosti se odehrávají pod širým nebem v romantickém areálu hradu Hellenstein, který se nachází zhruba tři hodiny jízdy autem jihozápadním směrem od Rozvadova. Představení se konají jednak na hradě, ale také v moderním festivalovém sále Kongresového centra s výbornou akustikou. Díky své dramaturgii, kvalitě provedení a jedinečnému prostředí je Heidenheim označován jako „německý Glyndebourne“. V roce 2025 si festival odnesl ocenění za nejlepší festival roku od prestižního časopisu OPER!.

Historie festivalu sahá až do 60. let 20. století, ale hudební tradice místa je mnohem starší. První moderní základy byly položeny roku 1964 a od roku 1985 je festival zaměřen výhradně na operu.

Uměleckým šéfem festivalu je od roku 2009 dirigent Marcus Bosch, který se zásadním způsobem zasloužil o pozvednutí umělecké úrovně festivalu. V roce 2011 vznikl festivalový orchestr Cappella Aquileia, složený z vybraných hudebníků, kteří každoročně přinášejí mimořádné výkony. Dramaturgie festivalu klade zásadní důraz méně známý operní repertoár – pravidelně jsou uváděna méně známá díla Giuseppe Verdiho, která jinde téměř nezaznívají. Tak například inscenace jako Giovanna d’Arco nebo Alzira vzbudily v posledních letech velký ohlas.

Festival spolupracuje s předními evropskými tělesy, jako jsou Stuttgartští filharmonici nebo Český filharmonický sbor Brno. Na programu se objevují výhradně vlastní produkce operních titul, ale i nově objednané skladby. Součástí festivalu je i dětská opera, která každoročně oslovuje mladé publikum.

Finančně a organizačně se na jeho zajištění podílí nejen město Heidenheim, ale také místní podniky a široká občanská podpora.

V letošním ročníku festivalu, který se koná od 24.6. do 30.7.2025, se v rámci pestré nabídky na programu objeví dvě nové, resp. tři nové operní inscenace. 17.7. bude mít premiéru opera Attila Verdiho raného skladatelského období v hlavní roli s Robertem Pomakovem, Leah Gordon jako Odabellou, to vše pod taktovkou Marcuse Bosche. Ale ještě předtím 4.7. 2025 ve Festivalovém domě poprvé zazní velice neobvyklý dvojtitul – sarkastický Gianni Schicchi, který je nejčastěji uváděn jako závěrečná část Pucciniho Triptychu (Il Trittico), tentokrát ovšem v kombinaci s dusnou atmosférou Straussovy hudební tragédie Elektra. Vskutku kuriózní spojení dvou stylově a náladově zcela odlišných titulů ovšem není úplnou novinkou festivalu. Podobná kombinace Salome R. Strausse a Gianni Schicchiho se opakovaně objevila na programu Metropolitní opery v roce 1949. Další zajímavostí dvojvečera určitě bude, že několik interpretů vystoupí v obou kusech; jako například česká mezzosopranistka Kateřina Hebelková jako Pucciniho Ciesca a vzápětí jako Klytämnestra. Titulní roli Elektry ztvární mezinárodně uznávaná Christiane Libor, kterou české publikum zná např. jako Brünnhildu z koncertního provedení Valkýry v pražské Státní opeře v roce 2024. Režie u nezvyklého dvojtitulu se ujme ceněná režisérka Vera Nemirova, produkce bude po hudební stránce nastudována Marcusem Boschem. A z této produkce Gianni Schicci – Elektra našim čtenářům rádi přineseme obšírnou recenzi.

Více o Heidenheimských operních slavnostech a zejména o jejich letošním podrobném programu se můžete dočíst na webových stránkách festivalu.