Mezi nejpoptávanější operní pěvkyně dnešní doby beze sporu patří kubánsko-americká sopranistka Lisette Oropesa, která sbírá samá významná ocenění a hostuje na nejprestižnějších scénách světa. Své místo v první lize se vysloužila především díky své nezměrné píli  a pracovitosti. Mezi první její úspěchy patřila účast ve finále vítězů National Council Grand Finals Metropolitní opery v roce 2005, na základě kterého byla přijata do Lindemannova programu mladých umělců. Do širší povědomosti operních diváků se dostala díky angažmá v menší, ale velmi osobité roli Lisette v Pucciniho Vlaštovce (La Rondine), kde i v streamovaném přenosu z Metropolitní opery zdárně obstála vedle renomovaných kolegů Angely Gheorghiu a Roberta Alagny v sezóně 2008/2009. Sympatická pěvkyně začala pomalu rozšiřovat svůj repertoár a pravidelně se uplatňovala v dalších produkcích první americké scény – jako Wagnerova Dcera Rýna, Amor v Gluckově Orfeu a Eurydice, v prosinci 2011 pak zpívala nesnadnou roli Mirandy v barokním pasticciu Kouzelný ostrov. Postupně stoupala výš k těm nejzávaznějším úkolům svého hlasového oboru – jako Gilda vystoupila poprvé v sezóně 2012/2013 a Nanettu ve Verdiho Falstaffovi ztvárnila o rok později.

Dosavadním vrcholem její účasti v Met byl její senzační debut ve starší inscenaci Massenetovy Manon (2019), který mohli rovněž sledovat i čeští diváci prostřednictvím přenosu Met HD. Ve stejné sezóně pak na stejné scéně vytvořila i roli, po které touží všechny lyrické a koloraturní sopranistky – Verdiho Traviatu.

Umělecké mistrovství pěvkyně, její půvab a osobní charisma jí otevřelo cestu i na další americké a evropské scény; vedle již zmíněných rolí se zde v současnosti uplatňuje jako technicky vysoce obtížná Konstanze z Mozartova Únosu ze serailu, Donizettiho Adina a Norina, Thomasova Ofélie a třeba i Isabella z Meyerbeerova Roberta ďábla či Markéta z Valois z Hugentů stejného autora, vrcholného představitele francouzské grand opéra.

Kromě četných video záznamů (především díky Met-streamům) je umění talentované sopranistky, která za posledních patnáct let udělala velký krok dopředu především ve schopnosti interpretace, dostupné českému divákovi i díky novému CD Ombra Compagna s virtuózními vloženými a koncertními áriemi W.A. Mozarta. Snímek zachycuje pěvkyni v optimální hlasové dispozici a nabízí zajímavé srovnání s podobnými nahrávkami, které se v minulosti na gramofonovém trhu objevily. Vysoká kultivovanost projevu a svrchovaná interpretace árií jsou nejvyššími devízami nového CD. Oropessa nikdy nebude vrcholně virtuózní koloraturkou typu E. Gruberové či N. Dessay a nenabízí ani vypjatý dramatismus Margaret Price či Eddy Moser, ale jde svojí vlastní cestou, která má punc osobitosti a jedinečnosti.

Obal nového CD L. Oropesy

A konečně český divák má možnost se potkat s uměním Lisetty Oropesy v příštích dnech naživo, konkrétně 5. října letošního roku, kdy díky Nachtigall Artists se uskuteční její koncert v Obecním domě v Praze.  Spolu s klavíristou Rubénem Fernándezem Aguirrem pěvkyně provede mj. méně známé skladby Mercadanteho, Donizettiho a Schuberta a předvede se současně v úryvcích v rolích, které nejčastěji zaplňují její bohatý umělecký kalendář: jako Verdiho Violetta, Rossiniho Fiorilla (Il turco in Italia), Massenetova Manon nebo Markéta z Valois (G. Meyerbeer).