Divadlo na Vídeňce

Theater an der Wien byl do roku 2006 součástí svazku Vereinigten Bühnen Wien a mj. zde část svých představení realizovala přímo Vídeňská státní opera. Od roku 2006, kdy v jejím čele stojí organizačně velmi schopný Roland Geyer, je divadlo nezávislé a řídí si samo vlastní (stagionový) repertoár, divadlo je v porovnání s WSO menší ( má  1 129 míst k sezení a 50 k stání) – a je velmi vhodné pro provozování staré hudby, už méně vhodné pro díla Richarda Wagnera či Richarda Strausse (vyžadující velké obsazení orchestru). Dle mínění řady diváků i kritiků je  Theater an der Wien jedno z nejosobitějších moderních operních divadel současnosti pro svoji trvale originální dramaturgii, špičkovou úroveň scénického i hudebního nastudování a v neposlední řadě přijatelné ceny vstupenek (i když ty šly za poslední 2 roky také nahoru). Theater an der Wien (TAW) nedisponuje vlastním souborem, velmi schopný management divadla si najímá veškeré umělce na jednotlivé inscenace, které provádí klasickým stagionovým systémem. Nevýhodou je, když Vám nějaká produkce „uteče“, už ji v tomto divadle prostě neuvidíte. Od roku 2012 je k Divadlu na Vídeňce připojen intimní  prostor vídeňské Kammeroper, která se věnuje komornímu opernímu repertoáru, který doplňuje celý obraz Theater an der Wien.  Kammeroper má vlastní (malý) soubor mladých talentovaných umělců (působících jako Junge Ensemble), kteří současně vytvářejí vedlejší podpůrné role v produkcích TAW.

A s jakou programovou nabídku přichází divadlo na vídeňském Obilném trhu v sezóně 2018/2019?
Nabízené titul lze rozdělit do několika dramaturgických okruhů. V rámci prvního okruhu se hrají zde  již tradiční tituly barokního divadla (velmi oblíbeného v tomto operním domě). 15. září 2018 bude mít premiéru jedna z nejpůsobivějších oper G. W. Handela Alcina; dílo hudebně připraví Concentus Musicus Wien pod vedením Stefana Gottfrieda, v inscenaci Tatjany Gürbacy se představí Marlis Petersen v titulní roli, Ruggiero bude tentokrát obsazen countertenorem Davidem Hansenem, Morganou bude Mirella Hagen. Akademie für Alte Musik Berlin pod vedením René Jacobse rozšíří v listopadu barokní nabídku o dramma tragico stejného autora s názvem Teseo. Medeu v tomto díle vytvoří francouzská mezzosopranistka Gaëlle Arquez, Tesea  mezzosopranistka Lena Belkina, známá mj. z pražského nastudování Rossiniho Popelky, Egea mezinárodně velmi úspěšný countertenor Christophe Dumaux. V druhé polovině sezóny (duben 2019) TAW uvede ještě jedno Handelovo dílo scénicky: a to Orlanda, v režie Clause Gutha, tentokrát Christophe Dumaux ztělesní titulního hrdinu, jeho Angelicou bude Anna Prochaska, jinak působí převážně v Berlíně. Orchestr Il Giardino Armonico bude řídit italský dirigent Giovanni Antonini. Obsazení barokních titulů na Vídeňce  je opravdu mimořádné, představuje špičkovou interpretační úroveň provozování staré hudby; a jak bývá v tomto divadle zvykem, dramaturgická řada scénicky uváděných oper je vždy doprovázena několika tituly (ze stejného nebo blízkého období) „jen“ koncertně provedených.  A tak se návštěvníci mohou těšit ještě na méně uváděný titul Gismondo, re di Polonia od Leonarda Vinciho (1727) – v titulní roli Maxem Emanuelem Cencicem, na Handelova Messiahe či na Handlova Xerxa (Serse)Francem Fagiolim a Inge Kalnou v hlavních rolích. Zajímavým protějškem k Orlandovi a Alcině může být ještě koncertní Rinaldo (Handel) uvedený Ensemble Matheus řízeným dirigentem Jean-Christophe Spinosi či Orlando Furioso tentokrát od velmi plodného italského skladatele Antonia Vivaldiho. Libretisté všech čtyř děl se nechali inspirovat slavným italským eposem z období baroka, Osvobozený Jeruzalém (Gerusalemme liberata) básníka Torquata Tassa. Titulní role (Vivaldiho) Orlanda je obecně považována za jednu nejobtížnějších partií psaných pro kastráty, kterou ovšem ve 20. století ztělesňovali výhradně mezzosopránové hlasy. Vzorovou představitelkou zuřivého Orlanda  byla americká pěvkyně Marylin Horne.  Právě zajímavostí koncertu bude účast vynikajícího counter tenora M. E. Cencice v této náročné roli.

Pressefoto M.E.Cencic-zdroj https://www.cencic.com

 

Druhým významným dramaturgickým okruhem v Divadle na Vídeňce bude ruská operní literatura, zastoupená scénickým provedením Čajkovského Panny orleánské a koncertními verzemi jeho Jolanty, Undine (v jednom večeru) a Mazeppou. Čajkovského heroinu Janu z Arku vytvoří Lena Belkina, dílo zazní v interpretaci Vídeňských filharmoniků pod vedením Oksany Lyniv.

Třetím dramaturgickým okruhem se stává německá romantická hudba Carla Maria von Webera. Velmi nesnadně inscenovatelnou Euryanthu nastuduje režisér Christof Loy, hrát bude ORF Radio-Symphonieorchester Wien pod vedením Constantina Trinkse (známého z pražského nastudování Lohengrina). Dílo bude mít premiéru dne 12.12 2018.  Nelehký jevištní život má též další Weberovo dílo Oberon, ovšem zde TAW vstupuje na půdu již prověřeného jevištního řešení. Během Mnichovského hudebního festivalu 2017 měla koprodukční inscenace Nikolause Habjana mimořádný (a zasloužený úspěch) díky originálnímu řešení inscenování komplikovaného a občas banálního libreta Jamesa Robinsona Planché. V titulní roli ženské roli Rezie se opět představí energií a krásou oplývající Anette Dasch, hrát se bude v německém překladu.  Jako v případě barokního i ruského cyklu – řadu Weberových oper doplní koncertní provedení notoricky známého Čarostřelce, kterého nastuduje hudební těleso .accentus pod vedením Laurence Equilbey.

Annette Dasch © Klaus Weddig

Čtvrtým „nepřímým“ dramaturgickým okruhem jsou opery na motivy dramat Friedricha Schillera – s tímto cykleme se prolíná uvedení Panny Orleánské, Verdiho Don Carlos (nastudovaný ovšem v Kammeroper) a pak poslední Rossiniho opery Guillaume Tell (v originální francouzské verzi) – v naprosto prvotřídním světovém obsazení: Christoph Pohl (Vilém), John Osborne (Arnold) či Jessica Pratt (Mathilde).  Dílo poprvé uvidí vídeňští diváci 13. 10. 2018 za hudebního doprovodu Vídeňských filharmoniků. Dirigentem představení bude Diego Matheuz.

Velmi širokou nabídku sezóny ještě doplní Purcellův King Arthur (Král Artuš) v koprodukci s berlínskou Státní operu  Unter den Linden a jevištní realizace oratoria Elias od Felixe Mendelssohn Bartholdyho  kontroverzním španělským režisérem Calixtem Bieito.

Ceny vstupenek: nejdražší 148 EUR, koncertní provedení oper max. 75 EUR.

Osobní preference sezóny: Alcina, Guillaume Tell, Panna Orleánská, Orlando Furioso

Autor příspěvku: VÁCLAV BEČVÁŘ