Divadlo na Vídeňce
Theater an der Wien byl do roku 2006 součástí svazku Vereinigten Bühnen Wien a mj. zde část svých představení realizovala přímo Vídeňská státní opera. Od roku 2006, kdy v jejím čele stojí organizačně velmi schopný Roland Geyer, je divadlo nezávislé a řídí si samo vlastní (stagionový) repertoár, divadlo je v porovnání s WSO menší ( má 1 129 míst k sezení a 50 k stání) – a je velmi vhodné pro provozování staré hudby, už méně vhodné pro díla Richarda Wagnera či Richarda Strausse (vyžadující velké obsazení orchestru). Dle mínění řady diváků i kritiků je Theater an der Wien jedno z nejosobitějších moderních operních divadel současnosti pro svoji trvale originální dramaturgii, špičkovou úroveň scénického i hudebního nastudování a v neposlední řadě přijatelné ceny vstupenek (i když ty šly za poslední 2 roky také nahoru). Theater an der Wien (TAW) nedisponuje vlastním souborem, velmi schopný management divadla si najímá veškeré umělce na jednotlivé inscenace, které provádí klasickým stagionovým systémem. Nevýhodou je, když Vám nějaká produkce „uteče“, už ji v tomto divadle prostě neuvidíte. Od roku 2012 je k Divadlu na Vídeňce připojen intimní prostor vídeňské Kammeroper, která se věnuje komornímu opernímu repertoáru, který doplňuje celý obraz Theater an der Wien. Kammeroper má vlastní (malý) soubor mladých talentovaných umělců (působících jako Junge Ensemble), kteří současně vytvářejí vedlejší podpůrné role v produkcích TAW.
Druhým významným dramaturgickým okruhem v Divadle na Vídeňce bude ruská operní literatura, zastoupená scénickým provedením Čajkovského Panny orleánské a koncertními verzemi jeho Jolanty, Undine (v jednom večeru) a Mazeppou. Čajkovského heroinu Janu z Arku vytvoří Lena Belkina, dílo zazní v interpretaci Vídeňských filharmoniků pod vedením Oksany Lyniv.
Třetím dramaturgickým okruhem se stává německá romantická hudba Carla Maria von Webera. Velmi nesnadně inscenovatelnou Euryanthu nastuduje režisér Christof Loy, hrát bude ORF Radio-Symphonieorchester Wien pod vedením Constantina Trinkse (známého z pražského nastudování Lohengrina). Dílo bude mít premiéru dne 12.12 2018. Nelehký jevištní život má též další Weberovo dílo Oberon, ovšem zde TAW vstupuje na půdu již prověřeného jevištního řešení. Během Mnichovského hudebního festivalu 2017 měla koprodukční inscenace Nikolause Habjana mimořádný (a zasloužený úspěch) díky originálnímu řešení inscenování komplikovaného a občas banálního libreta Jamesa Robinsona Planché. V titulní roli ženské roli Rezie se opět představí energií a krásou oplývající Anette Dasch, hrát se bude v německém překladu. Jako v případě barokního i ruského cyklu – řadu Weberových oper doplní koncertní provedení notoricky známého Čarostřelce, kterého nastuduje hudební těleso .accentus pod vedením Laurence Equilbey.
Čtvrtým „nepřímým“ dramaturgickým okruhem jsou opery na motivy dramat Friedricha Schillera – s tímto cykleme se prolíná uvedení Panny Orleánské, Verdiho Don Carlos (nastudovaný ovšem v Kammeroper) a pak poslední Rossiniho opery Guillaume Tell (v originální francouzské verzi) – v naprosto prvotřídním světovém obsazení: Christoph Pohl (Vilém), John Osborne (Arnold) či Jessica Pratt (Mathilde). Dílo poprvé uvidí vídeňští diváci 13. 10. 2018 za hudebního doprovodu Vídeňských filharmoniků. Dirigentem představení bude Diego Matheuz.
Velmi širokou nabídku sezóny ještě doplní Purcellův King Arthur (Král Artuš) v koprodukci s berlínskou Státní operu Unter den Linden a jevištní realizace oratoria Elias od Felixe Mendelssohn Bartholdyho kontroverzním španělským režisérem Calixtem Bieito.
Ceny vstupenek: nejdražší 148 EUR, koncertní provedení oper max. 75 EUR.
Osobní preference sezóny: Alcina, Guillaume Tell, Panna Orleánská, Orlando Furioso
Autor příspěvku: VÁCLAV BEČVÁŘ
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.