Poslední premiérou právě končící sezóny Národního divadla v Praze je Verdiho opera Nabucco. Před pár měsíci padla opona za posledním představením předchozího nastudování stejného titulu ve Státní opeře Praha a protože Giuseppe Verdi napsal málo oper, bylo zřejmě nutné hned nasadit novou inscenaci a asi uspokojit hlad především zahraničních návštěvníků volajících po líbivých italských operách.

Aspoň, že hudební nastudování Nabucca bylo opravdu příkladné a muzikální úroveň premiéry, která se uskutečnila v Hudebním divadle Karlín 28. června 2018, předčila běžný „standard“ představení, na který jsme si v ND Praze museli v minulosti zvyknout. Orchestr pod vedením Andrease Sebastiana Weisera podal opravdu dobrý výkon, souhra hráčů i nástupy jednotlivých nástrojových skupin byly zvládnuty bez problémů. Jistou chladnost interpretace namísto tradiční italské vášnivosti lze přičíst zvolenému způsobu interpretace, kterou si hudební ředitel Státní opery zvolil a která není rozhodně v rozporu se skladatelovým zápisem.

sbor Státní opery Praha nabídl čistý homogenní zvuk, který byl po zásluze oceněn příznivým ohlasem diváků již během představení, po velkých sborových scénách.

Bohužel režijní nastudování (též scéna a světelný design) v podání José Cury zůstalo pozadu hodně za kvalitní hudební přípravou inscenace. Cura předvádí víceméně statické obrazy na jedné scéně; kterou mírně obměňuje pro každý obraz (nepochopitelně dlouhá doba jednotlivých přestaveb!). Herecké akce sboru i sólistů nejsou přesvědčivé, často v nepravých chvílích budí dojem trapnosti a diváky svádí k smíchu.

©Patrik Borecký, zdroj: Národní divadlo Praha

Z pěveckých představitelů stojí představení za vidění už kvůli velkému výkonu barytonisty Martina Bárty v titulní roli, který jak vokálně, tak výrazem a vůbec způsobem interpretace úspěšně naplnil postavu Nabucca. K dokonalosti kreace by se však měl vyvarovat občasného přehrávání.

Původně mezzosopranistka, chorvatská umělkyně Kristina Kolar zvládla velmi obtížnou roli Abigail s překvapujícím přehledem a suverenitou až na pár drobných chyb v koloraturní části jejího partu. Herecky Abigail bohužel nenabízí takovou mnohovrstevnatost jako např. Lady Macbeth, je to postava trochu černobíle napsaná libretistou Solerou a přesvědčivému hereckému vyznění ústřední ženské hrdinky opery nepomohla ani Curova režie. Druhou Nabuccovu dceru, Fenenu zpívala pěkným barevným hlasem Jana Sýkorová, bohužel bez hlubšího ponoru do role. Roman Vocel v důležité roli židovského vůdce Zachariáše pěvecky zůstal ve stínu M. Bárty, ale svým fyzickým charismatickým zjevem významně působil na scéně. V tenorové roli Ismaela zaujal pěvecky i menším hlasem Martin Šrejma mj. vynikající italskou dikcí. Sólové pěvecké výkony střední i té nejmenší velikosti např. Anny (Simona Procházková) či Abdallo (Jan Ondráček) byly pečlivě provedeny – u těchto dvou zmíněných postav je jejich neobvyklé kostýmování zviditelnilo na úroveň téměř hlavních postav dramatu – bohužel zůstalo jen o vnější vizuální projev bez dalšího hlubšího odůvodnění v scénické podobě opery.

©Patrik Borecký, zdroj: Národní divadlo Praha

©Patrik Borecký, zdroj: Národní divadlo Praha