Nachtigall Artists přivádí po sedmi letech do Prahy uznávanou Cecilii Bartoli, tentokrát nikoliv jen v sólovém koncertu, nýbrž v kompletním koncertním provedení Mozartovy korunovační opery La Clemenza di Tito, jejíž světová premiéra se odhrála právě v Praze v roce 1791 ve Stavovském divadle. Jedná se o představení v rámci evropského turné s orchestrem Les Musiciens du Prince Monaco pod vedením dirigenta Gianluca Capuana.

Přestože La Clemenza di Tito byla psána pro Prahu, podobně jako mnohem slavnější Don Giovanni, nesetkáváme se s tímto ojedinělým a ve světě velmi populárním dílem na pražských jevištích bohužel příliš často. V paměti milovníků Mozartovy opery seria určitě utkvěla v mnoha směrech výjimečná inscenace z roku 2006 v režii Ursel a Karla-Ernsta Hermannových, dirigenta Alessandra De Marchi s vynikajícím Sextem (Sesto) Kate Aldrich, která si za mistrovskou interpretaci odnesla dokonce i českou Thálii za rok 2006. Do Stavovského divadla se „Titus“ pak už vrátil jen krátce, a to v roce 2018 v koncertním provedení, ovšem pod taktovkou nikoho menšího než je francouzský dirigent Marc Minkowski. Ve dvou večerech se představila jako Sesto Ambroisine Bré a v hlavní ženské roli Vitellie Inga Kalna.

Dnes již legendární Cecilia Bartoli, stojící dnes na vrcholu svých pěveckých a vůbec interpretačních schopností, se nestává s rolí Sexta poprvé. Klíčová „kalhotková“ role opery zastiňuje svým rozsahem a především co do vrstevnatosti role i part císaře Tita (podle nějž je opera pojmenována) a zcela bez diskuze je tou nejzajímavější úlohou pro mezzosoprán, který kdy Mozart ve svých operách zkomponoval.. Bartoli vytvořila Sexta již na počátku své mezinárodní kariéry ve svém „mateřském“ studiu Decca na labelu Éditions de l’Oiseau-Lyre v roce 1994, pod taktovkou Christophera Hogwooda a The Academy of Ancient Music Orchestra a po boku neopakovatelně rtuťovité Delly Jones jako Vittelie. Roli pak „odložila“, aby se spíše věnovala svým barokním a belcantovým projektům, ve kterých navíc mohla uplatnit rychle se rozvíjející vyšší polohu svého mezzosopránu.

Nyní se tedy BARTOLI jako Sextus představí i v Praze, a to 9. prosince v Obecním domě. Také v dalších rolích uslyšíme přední pěvce v čele s vynikajícím americkým tenoristou Johnem Osborem (Titus), který je vítaným hostem prestižních scén včetně Metropolitní opery v New Yorku, milánské La Scaly, londýnské Covent Garden a Vídeňské státní opery. Vitelliu vytvoří mladá egyptská sopranistka Fatma Said, německo-americká mezzosopranistka Siena Licht Miller bude zpívat druhou kalhotkovou roli v této opeře – Annia. Francouzská sopranistka Mélissa Petit vystoupí jako Servilia a renomovaný maďarský basbarytonista Peter Kálmán bude pražským Publiem. Ještě dodáme, že soubor Les Musiciens du Prince-Monaco vznikl na jaře 2016 z iniciativy Cecilie Bartoli a ve spolupráci s ředitelem Opéry de Monte-Carlo Jeanem-Louisem Grindou.

W. A. Mozart – La Clemenza di Tito – Praha, Obecní dům 9.12.2022; pořadatel: Nachtigall Artists